Vähennä petosriskiä myymälässäsi

Jos sinulla on myymälä, on aina olemassa tietty riski, että myymälässäsi tehdään vilpillisiä korttimaksuja. Täältä saat neuvoja siihen, mitä voit tehdä riskin minimoimiseksi.

Miten korttipetokset tehdään? 

Vilpillisiä korttimaksuja voidaan tehdä monella eri tavalla. Yleisintä on se, että huijari käyttää korttia, joka on varastettu, kopioitu tai hankittu muulla laittomalla tavalla. Ennen kuin kortin oikea omistaja ehtii havaita korttinsa kadonneen ja sulkea sen, huijari on jo voinut kuluttaa paljon rahaa. Huijari saattaa myös yrittää sen jälkeen palauttaa tavarat ja pyytää palautuksen käteisenä tai toiselle kortille. 

Myymälässä voi olla vaikea tietää, onko kortin käyttäjä oikea omistaja vai huijari. Olemme keränneet tänne vinkkejä, jotka auttavat havaitsemaan vilpillisten korttimaksujen yritykset. 

Mitä voit tehdä petosten estämiseksi? 

Jos sinulla on myymälä, muista seuraavat asiat: 

  • Kortti on luettava maksupäätteellä ja sekä kortin että sen omistajan on oltava fyysisesti läsnä ostohetkellä.
  • Ostoksen meneminen maksupäätteen kautta ei takaa, että maksun suorittaa kortin todellinen omistaja. Se merkitsee ainoastaan sitä, että korttia ei ole suljettu ja että kortinmyöntäjä on varannut summan korttitililtä.
  • Pyydä aina henkilötodistus ja merkitse henkilötunnus allekirjoituskuittiin tilanteissa, joissa käytetään allekirjoitusta.
  • Tarkista, että kortissa, henkilötodistuksessa ja allekirjoituskuitissa olevat allekirjoitukset ovat samanlaiset.
  • Tarkista, että kortissa oleva kortinnumero vastaa allekirjoituskuitissa näkyviä kortinnumeron osia.
  • Suhtaudu epäilevästi kortteihin ja henkilötodistuksiin, jotka näyttävät oudoilta tai siltä, että niitä on muunneltu tai vahingoitettu.
  • Kiinnitä erityistä huomiota suuriin ostoihin.
  • Älä koskaan vastaanota maksua tavaroista tai palveluista, joita et myy.
  • Palautukset tehdään aina samalle kortinnumerolle, jota käytettiin oston yhteydessä.
  • Säilytä aina kopio allekirjoituskuitista tai ostolaskusta kanssamme sopimasi sopimuksen ohjeiden mukaisesti. Voimme pyytää niistä kopioita 18 kuukauden ajan oston suorittamisesta.

Jos sinulla on korttimaksujen lunastussopimus kanssamme, lisätietoja on sopimuksen ehdoissa ja määräyksissä.

Kysyttävää?

Jos tarvitset apua riskinvähennykseen tai sinulla on siitä kysyttävää, ota yhteyttä tukeemme tai puhelimitse numeroon +358 201 40 42 45