Vähennä petosriskiä verkkokaupassasi

Jos sinulla on verkkokauppa, on aina olemassa vaara, että kaupassasi tehdään vääriä tilauksia ja muita petoksia. Täältä löydät vinkkejä siihen, mitä voit tehdä minimoidaksesi riskin ja pitääksesi verkkokauppasi mahdollisimman turvallisena.

Opi tunnistamaan petokset

Tärkein suoja verkkopetoksia vastaan on tietoturvaprotokolla, kuten 3DSecure, mutta vaikka sellainen on käytössä, huijarit voivat löytää tapoja ohittaa se. Siksi sinun on myös itse oltava valppaana ja käytettävä maksuratkaisusi tarjoamaa varoitusjärjestelmää. Nämä järjestelmät mahdollistavat automaattisen, yrityksellesi mukautetun valvonnan.

Kiinnitä erityistä huomiota, jos

  • tilaussumma on poikkeuksellisen suuri
  • yksi tilaus sisältää useita kappaleita samaa tuotetta
  • saat lyhyen ajan sisällä useita tilauksia samantyyppisestä tuotteesta
  • hyväksyttyä ostoa edeltää useita kiellettyjä ostoyrityksiä, joissa on sama summa
  • samaa IP-osoitetta käytetään useissa tilauksissa lyhyen ajan sisällä
  • sama toimitusosoite toistuu, mutta sen yhteydessä käytetään eri nimi-, puhelin- tai sähköpostitietoja
  • toimitusosoitteeksi on annettu postilokero-osoite, c/o-osoite tai poste restante

Mitä minun pitää tehdä, jos epäilen petosta?

Jos epäilet, että verkkokaupastasi tehdään petollisia tilauksia, sinun on ensin

  • tarkistettava asiakkaan nimi- ja osoitetiedot numero- ja osoitetietopalvelusta tai
  • lähetettävä toimitusosoitteeseen kysely, joka asiakkaan on vahvistettava ennen tuotteen toimittamista.

Jos olet edelleen epävarma, sinun on tehtävä ylimääräinen tarkistus ennen tilauksen vahvistamista. Jos maksuvaihteesi on Swedbank Pay, ota yhteyttä meihin ja anna seuraavat tiedot:

  • asiakasnumero tai yritys- ja yhteisötunnus
  • ostosumma
  • ostopäivämäärä
  • kellonaika
  • ostajan nimi ja osoite

Lähetä tiedot sähköpostitse osoitteeseen support.swedbankpay@swedbank.fi. Kyselyysi vastataan kahden työpäivän kuluessa.

Keskeytä toimitus

Jos tarkistuksen jälkeen arvioit tilauksen petolliseksi, älä toimita. Jos korttiosto on jo suoritettu, ostosummalle on tehtävä palautus. Muista, että palautus tehdään aina samalle kortille, jolla alkuperäinen ostos tehtiin.

Kysyttävää?

Jos tarvitset apua riskinvähennykseen tai sinulla on siitä kysyttävää, ota yhteyttä tukeemme tai puhelimitse numeroon +358 201 40 42 45