Uusilla EU-säännöillä turvallisempia korttimaksuja
Uudet EU-säännöt astuvat voimaan 14. syyskuuta 2019. Niissä muun muassa asetetaan tiukemmat vaatimukset sille, että asiakkaiden on tunnistauduttava esimerkiksi PIN-koodilla aiempaa useammissa tilanteissa maksaessaan kortilla.
Turvallisempia korttiostoksia sekä verkkokaupassa että myymälässä
Uusien sääntöjen tarkoituksena on tehdä korttiostoista entistä turvallisempia – sekä verkossa että myymälässä. EU:n uudet säännöt vaikuttavat sinuun riippumatta siitä, vastaanotatko maksun kortilla fyysisen maksupäätteen välityksellä vai digitaalisella maksuratkaisulla verkkokaupassasi.
Asiakkaan kortinmyöntäjä on aina se, joka päättää korttiin sovellettavat säännöt. Sinun on kuitenkin oltava tietoinen niiden vaikutuksista yritykseesi ja tiedettävä, mitä sinun täytyy tehdä uusien vaatimusten täyttämiseksi.
Jos vastaanotat maksuja verkossa
Jos sinulla on verkkokauppa, sinun on
- tuettava 3DSecurea viimeistään 14. syyskuuta 2019, vaikka sinulla olisi aiemmin ollut erivapaus
- laitettava Visan ja Mastercardin uudet logot näkyville verkkosivuillesi tai sovellukseesi
- poistettava dynaamisen 3DSecuren logiikka, jos olet käyttänyt sitä
- keskusteltava maksuvaihteesi kanssa käytettävissä olevista valvontajärjestelmistä vilpillisten tapahtumien välttämiseksi
- päivitettävä asiakasehtosi sisältämään asiakasta ja korttiostoja koskeva laaja tiedonkeräys GDPR:n mukaisesti – mutta vain tietoturvan parantamiseksi.
Jos vastaanotat maksuja myymälässä
Jos sinulla on myymälä tai vastaanotat maksuja maksupäätteellä ravintolassa, messuilla, automaatilla tai muualla, ota huomioon seuraavat seikat:
- Sinulla on oltava 14.9. maksupääte, joka vastaanottaa sekä sirun ja PIN-koodin että lähimaksun. Ota yhteyttä maksupäätteen toimittajaan tai kassatoimittajaan, jos sinun on päivitettävä tekniset laitteesi.
- Syyskuun 14. päivän jälkeen asiakkaat, joilla on EU- tai ETA-alueella myönnettyjä kortteja, eivät voi näppäillä korttitietoja, käyttää magneettijuovaa tai allekirjoittaa korttiostoja. Siksi poistamme mahdollisuuden näppäillä kortinnumeron käsin, jos ilmeistä tarvetta ei ole.
- Myös silloin, kun asiakas maksaa pienen summan lähimaksulla, saatetaan tarvita PIN-koodia tai sirua ja PIN-koodia.
Swedbank Payn kautta korttimaksuja vastaanottaville olemme laatineet tietopaketin EU-direktiivistä ja uusien säädösten vaikutuksesta. Lue lisää täältä